zondag 30 september 2012

"Tja, het is een boom..."


Waar een mens zoal blij van kan worden.
Om naar te kijken. Om voor jezelf vast te leggen op de foto. Ik heb dat met mooie stenen, een fijn stukje mos op een tak of muur, heerlijk roestige luiken, en bijvoorbeeld ook hele oude bomen.
Die komen in mijn archief. Om later, thuis te gebruiken als ik weer eens in de weer ben met mijn creaties. Zoals hier rechts, daar ben ik vanochtend aan begonnen.

Het deed me denken aan die middag in de vakantie dat ik de boombast ontdekte. Stel je dit eens voor:
een mooi Duits stadje niet al te ver van de Moesel,
laat in het seizoen, niet al te veel toeristen meer,
een laan met oude huizen van rond 1900,
en aan die laan: prachtige platanen uit diezelfde periode,
bomen die al meer dan honderd jaar oud zijn,
hoog met een enorm bladerdak, een dikke, kronkelige stam met,
daarop die karakteristieke gevlekte bast.
Daar gaat mijn hart sneller van kloppen, ik kan daar werkelijk geen genoeg van krijgen.
En áls ik dan mijn camera ook nog eens bij me heb... dan ga ik erop af.
Nou zou je heel misschien denken: "Leuk, dan gaat ze een boom fotograferen." Ja, klopt.
Alleen, het gaat als volgt:
die een laan met die oude huizen van rond 1900,
de prachtige platanen,
Maureen met camera...
....staat er met haar neus bovenop, te fotograferen.
Voor die foto word ik namelijk vooral heel blij van die bast. De structuur, de kleuren.

Het is dan natuurlijk een wat wonderlijk tafereel. Dat bleek wel uit de reactie van een ouder echtpaar dat achter ons langs liep. De vrouw keek wat meewarig naar mij, schudde zachtjes haar hoofd en mompelde: "Tja, het is een boom..."

Ze heeft helemaal gelijk. Het is een boom.

Voor mij hoort daar wel een groot ! uitroepteken bij. Het is zoveel meer dan 'een boom'. Ik krijg er energie van, mijn handen gaan kriebelen, inspiratie gaat stromen.
Een paar minuten en een stuk of vijf foto's. Hoe blij kun je mij maken? Heel blij.

En jij? Waar word jij blij van?

Liefs, Maureen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je wel voor het lezen! Ik zou het leuk vinden om te horen wat je vindt. Schrijf je reactie hieronder.